هم آفرینی به الگوی مناسبی در فعالیت تولید البرز تبدیل شده است

به گزارش روابط عمومی صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، علیرضا باباخان مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز، در مصاحبه با ایرنا گفت: مرکز هم آفرینی(توسعه و تولید قراردادی) یک کسب و کار نوآورانه و موفق در راستای به کارگیری دانش و فناوری در حوزه صنعت و تولید محصولات نوآورانه به صورت قراردادی است.

علیرضا باباخان با اشاره به پیشینه شکل‌گیری زیست‌بوم نوآوری در کشور بیان کرد: سال ۱۳۷۹ مطرح شدن موضوع نهضت علمی جنبش نرم‌افزاری در دیدار معروف مقام معظم رهبری (مدظله) با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر توسط ایشان، سرآغاز حرکت به سوی دانش و فناوری در کشور شد. سال ۱۳۸۷ که سال نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری شد و مجلس به تکاپوی زمینه‌سازی برای نوآوری و شکوفایی افتاد. یک‌سال بعد لایحه‌ای توسط دولت درباره قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تهیه شد و با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در نهایت سال ۹۱ به صورت قانون مصوب شد. در این قانون صندوقی برای تامین منابع مالی دانش‌بنیان‌ها پیشنهاد شد که صندوق نوآوری و شکوفایی نام‌گذاری شد. بعد از سال ۹۱ یک حرکت خیلی خوب در کشور پایه‌گذاری شد.

 وی با اشاره به تاسیس صندوق البرز در سال 1400 خاطرنشان کرد: در همان سال طی نشستی که با دکتر دهقانی فیروز آبادی معاون محترم ریاست جمهوری داشتیم، توجه به ظرفیت‌های استان البرز و نیازی که در حوزه اتصال مجموعه‌های بزرگ صنعتی با واحدهای فناور و دانش‌بنیان وجود دارد در اولویت قرار گرفت و پس از آن جلسه مقرر شد مدل جدیدی از بازیگران عرصه تجاری‌سازی دانش و فناوری را ایجاد کنیم که البته این مدل در دنیا سوابقی در صنعت دارو سازی و غذایی دارد.

علیرضا باباخان با اشاره نحوه شکل‌گیری اولین مرکز هم آفرینی در کشور، ادامه داد: استان البرز واحدهای صنعتی بزرگ و صنعت‌گران خوبی دارد که ارتباط بسیار نزدیکی هم با آنها داریم. بسیاری از این واحد‌های صنعتی به نوآوری در محصولات‌شان نیاز دارند‌، برخی‌ها خط تولید دارند و سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما محصولات‌شان بازار فروش ندارد. از سویی دانش‌بنیان‌ها نمونه اولیه و نیمه صنعتی یک محصول را تولید کرده‌اند اما کارخانه‌ای برای تولید محصول‌شان ندارند. ضمن اینکه هر فناور نمی‌تواند یک کارخانه داشته باشد اما می‌تواند از ظرفیت خالی واحد‌های صنعتی استفاده کند.

اهداف و کارکرد مرکز هم آفرینی وینُوا

وی با تاکید بر اینکه شناسایی ظرفیت‌های خالی صنعت در استان فقط یکی از اهداف مرکز هم آفرینی است بیان کرد: یک واحد‌ صنعتیِ نیمه تعطیل که با نیمی از ظرفیتش کار می‌کند، می‌تواند با همکاری با دانش‌بنیان‌ها با تمام ظرفیت کار کند در نتیجه از سرمایه‌گذاری‌های موازی جلوگیری شده و در زیرساخت‌ها صرفه‌جویی می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها درهمین مرکز “توسعه و تولید قرار‌دادی” انجام دادند که به آن ” هم آفرینی” گفته می‌شود. از سوی دیگر برخی واحدهای صنعتی ظرفیت خالی دارند، طیف دیگری هستند که می‌خواهند محصول جدید تولید کنند اما دانش فنی لازم را ندارند. از سویی یکی از چالش‌های جدی شرکت‌های دانش‌‎بنیان ناهمخوانی سوژه کسب و کارشان با واقعیت های صنعت و بازار است. یعنی محصولاتی تولید می‌کنند که مخاطب و بازار فروش ندارد. بر اساس آمار معاونت علمی فروش سالانه بیش از هشتاد درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور کمتر از پنج میلیارد تومان است. چرا که به نیاز بازار و صنعت توجهی نداشته‌اند. بنابراین کار بعدی ما استفاده از توانمندی دانش‌بنیان‌ها برای تامین نیازهای کشور است. در این راستا دانش‌بنیان‌ها بر اساس نیاز بازار و سفارش صنعت‌گران، تحقیق خودشان را برون‌سپاری می‌کنند و در کارخانه صنعت‌گران به تولید می‌رسانند. در این چرخه ارتباطی، ضمن رونق چرخ تولید و صنعت، نیازهای واقعی کشور هم تولید می‌شود. سایر مخاطبین مرکز هم آفرینی، صنعت‌گرانی هستند که مسئله روشنی برای حل شدن ندارند. ایده و محصول جدید می‌خواهند و با مشارکت در دانش فنی محصول جدید تولید می‌کنند. در این زمینه با یکی از شرکت‌های حوزه بهینه‌سازی شبکه توزیع کار می‌کنیم که تا کنون توانسته ۳۶درصد هزینه شرکت پخش را کاهش دهد. همین کار در حوزه هوش مصنوعی هم انجام می‌شود.

اهداف و کارکرد مرکز هم آفرینی

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز آبا اعلام اینکه با 5 واحد صنعتی بزرگ فعالیت را شروع کرده‌ایم تصریح کرد:  یکی از چالش‌های جدی در این حوزه، عدم باور و اعتماد برخی صنعت‌گران و نهادهای مربوطه به دانش‌بنیان‌هاست. برخی نهادها همکاری لازم را با دانش‌بنیان‌ها ندارند. گاهی صنعت‌گران بزرگ خواهان محصولات دانش‌بنیان‌ها هستند. علی‌رغم همه چالش‌های موجود، تک تک صنعتگران بزرگ را پای کار می‌آوریم و ابتدا در صنایعی پیش می‌رویم که ریسک کمتری دارد. کارهای کم ریسک‌‎تری که در صورت خطا صنعت‌گر هزینه کمتری بدهد. تلاش می‌کنیم کار در چند نمونه موفق جا بیاُفتد.

وی در پایان گفت: فعالیت‌های مرکز هم آفرینی فقط در اتصال بین دانش و صنعت خلاصه نخواهد شد و CDMCهای تخصصی کارکرد شتاب‌دهی هم خواهند داشت مثلا طرحی برای تولید شکلات دارند که می‌خواهند شتاب‌دهی شود. همچنین بحث اصلاح ساختارهای نوآوری در داخل شرکت‌ها را آغاز کردیم. یعنی شرکت برای حل مسئله‌ای به ما مراجعه می‌کند و ما سعی می‌کنیم زنجیره تجاری‌سازی و ساختار آن را در شرکت کامل کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا